Akuten!

Min kropp brukar vara skärpt, den är faktiskt ganska bra om jag får säga det själv. Jag har bara haft lite otur på sistone verkar det som. 

Vaknade klockan sex imorse och hade enorma smärtor på ena sidan ryggen. Eftersom jag så sällan har ont har jag så svårt för att beskriva hur det känns. 
Men det kommer i kramper på högra sidan ryggen och i kramperna gör det så ont att man inte vet var man ska ta vägen och tårararna rinner. Emellan kramperna gör det också ont, fast mer som en molande värk. 
Vi var hemma hos svärföräldrarna fortfarande eftersom vi hade firat jul och svärmor misstänkte gallsten.
Vi ringde sjukvårdsupplysningen eftersom det inte blev bättre av alvedon. 
Fick prata med en jättetrevlig man som misstänkte njursten. Han hörde att jag var tagen och hade ont och rådde oss att åka in till akuten. 
Väl där fick vi inte vänta alltförlänge innan vi fick komma in. Där tog den gulliga syrran urinprov, blodprov, sänka, tempen, blodtryck. Jag fick även en spruta på skinkan med smärtstillande, och drop. 
Fick prata med läkaren som misstänkte att det var njursten eller urinvägsinfektion som satt sig på njurarna. Hon ville gärna röntga men eftersom jag är gravid så skulle jag bli skickad till ultraljud. När jag har legat och väntat i över en timme kommer en annan sjuksköterska in och säger att ultraljudet har stängt idag, hon frågar även om jag fortfarande har ont och när jag säger Ja så går hon och hämtar läkaren. Läkaren kommer och berättar för mig att jag ska få mer smärtstillande men om det inte hjälper så kommer dem lägga in mig under natten.
Tack och lov hjälpte den andra smärtlindringen som var en stolpilla med morfin. Så nu är jag hemskickad, sitter i soffan och mår hyffsat. Ska ringa och få tid för ultraljud av njuren imorgon kl 9.00 därefter ska jag på återbesök på akuten för att utvärdera hur det har gått. 
Men mamma sa något som jag inte alls tänkt på... Jag har haft smärtor i undre delen av magen på sidorna som har kommit snabbt och sen gått sen någon vecka tillbaka. Mamma menar på att det kan vara ett samband med det (typ äggstocksinflamation el urinvägsinfektion) som satt sig på njurarna nu. Men tänkte inte alls på att nämna det. Men jag får berätta det imorgon, jag har bara tänkt att det var en vanlig graviditetsgrej. Men sen var det som mamma också sa att jag har nog en väldigt hög smärttröskel på grund av år med denna fruktansvärda mensvärk. Och det är klart, jämför jag saker med den så är det inte mycket som slår den! 
Men som sagt vi får se vad dem säger imorgon och hoppas att jag får sova gott inatt och att vi får komma till hyfsat snabbt imorgon för därefter ska vi träffa min mamma och mina syskon och jag har så mycket sett fram emot det. 

Det snöade imorse, så det blev en vit jul(dag) men jag fick inte njuta av det på akuten utan istället njuta av en lite tråkigare vit utsikt. 

Njursten och gallsten är tydligen ganska vanligt när man är gravid berättade läkaren. 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

mindromomettbarn.blogg.se

Vår dröm om ett barn... Efter att ha försökt själva i 3år, testat kinesisk medicin och gjort 1IVF försök är vi äntligen gravida...

RSS 2.0